Friday, May 9, 2014

Cerita sebelum ni.



Aku selalu lupa nak tulis apa rawatan yang aku ambil. Sudahnya kat buku tak tulis. Kat blog apetah lagi. Haiyooo ! Patut aku tulis la kan? senang nak monitor apa yg aku buat dengan bantuan Dr. Mind you aku taklah pandai sangat bab- bab TTC  ni, even aku lebih mendengar apa yg doc rasa terbaik untuk aku, badan aku dll. So banyaknya aku membaca je dari blog2 TTC yg lain =)


Ok aku period last April 7/4 - cd1.

So as usual cd 2/3 aku mesti jumpa Dr untuk dapatkan next ubat / rawatan yg sepatutnya. Setelah berkali2 
Clomid - gagal. atau doc kategorikan aku punya badan ni as resistant. Jadi doc kata ni last kita cuba dengan medical. kalau ikot dari date 30/11 - aku asik dibekalkan dengan ubat dan injection..

Antara Ubat yg pernah aku dapat sepanjang treatment:

1) Metformin
2) Clomid
3) Dhexa
4) Liposinol
5) Fluimucil - A 600mg
6) Injection - Folliova 75

Result - Failed ! untuk preggy Normal ( macam yg doc harapkan) Ofcouse la sebab aku pcos. Hormon aku camne pulak -___- nak cerita banyak2 boleh google. Jadi cam aku yg tetibe suka membaca bab infertility ni.


So Doc kata infertility cases ni kene ikot step. Medical > Surgery. Kalau medical gagal so next step adalah Surgery. Aku pon tak tau apesal doc taknak jump terus. Kuikuikui (must be a reason kan?) Siapalah aku untuk menentukan apa yg terbaik untuk badan aku. Aku bukan pandai sangat pon bab -bab ni.  Makanya last step medical adalah? Doc tukar semua ubat aku. Aku yakin je dengan Doc aku. Kita kalau buat apa -apa (USAHA) MESTILAH di iringi KEYAKINAN kan? InsyaAllah KEJAYAAN akan datang. Amin
If cara yang ni tak berjaya, step seterusnya adalah OD ( Ovarian Drilling) T___T


Cuba refer blog ni : PCOS.


So untuk period April baru ni, Doc bagi aku ubat berikut :

1) Femara
2) Metaformin
3) Dhexa.

Masa cd 10 doc tvs, ade telur yg besar belah kiri cuma 8mm. belah kanan banyak2 pon semua kecik . sedih sangat. Jadi doc suruh inject : doc paling tinggi.

Injection 5 x Folliova 75 x 2 = 150 I.U. Dos paling tinggi untuk aku. dah la kene inject setiap selang 2hari. sakit badan aku. sampai menangis tak berairmata. Aku tak berani nak inject sendiri. Jadi doc bekalkan surat and aku boleh inject kat mana-mana Klinik Panel. Ok lah mudah kerja. Sepanjang kene inject aku jadi pemalas. Semua kerja aku tak nak buat, taknak angkat berat2. haha. Aku berjaga2 jaga. manalah tau ada harapan kan? Kerja Tuhan kita tak tau =)

Jadi bila next tvs cd 15- 17. ade 1 je telur yg besar 13mm. walaupon telur tu tak ract secara posotif terhadap ubat2 ubat yg aku makan / injection yg aku dapat. But Still....... aku senyum. Rasa cam best pulak nampak telur yg besar dari 10mm. huhu

Kos Rawatan untuk sesi ni : RM 385.40



As usual aku tak berharap pon. and Aku period CD 35 / 11 May 2014.




No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring =)